Pełzający w lochach czyli odrodzenie dungeon crawler’ów
Gry typu dungeon grawler stanowiły pierwociny komputerowych gier fabularnych, przenosząc magię kostek, ręcznie rysowanych map lochów na kartkach w kratkę i walkę z zamieszkującymi...
Kosmiczne ogrodnictwo czyli GROW HOME
Trzeba czasami odsapnąć od tych wszystkich traktujących się strasznie poważnie gier crpg czy strategii, a najlepszym lekarstwem na zatrucie są w mej opinii proste...
Ciernie i gwiazdy cz. 3 Kreacja postaci II
Witam w kolejnym wpisie na mym blogu, dziś będę kontynuował rozpoczęty wątek kreacji postaci. Opisany zostanie dziś ważny parametr wieku postaci oraz schemat pochodzenia...
Ciernie i Gwiazdy: Kosmiczna Gra fabularna 0.2
Od dawna nie pojawił się żaden wpis, częściowo z powodu przygotowywania materiałów do dzisiejszego – poprawiona i rozszerzona wersja zasad do obszerniejszego z mych...
Ciernie i gwiazdy cz.4 Kreacja postaci III
Witam w przedostatnim wpisie dotyczącym tworzenia postaci w mym autorskim systemie, dziś opiszę predyspozycje wrodzone, zdolności oraz listę umiejętności. Będzie to wpis dość obszerny,...
Ciernie i gwiazdy cz.1 rdzeń mechaniki.
Witam, czas na pierwszy merytoryczny wpis na tym blogu, dotyczyć on będzie rdzenia mechaniki autorskiej gry fabularnej Ciernie i Gwiazdy mego autorstwa. Jak wspominałem...
Ciernie i Gwiazdy: Kosmiczna gra fabularna 0.6
Dzisiejszy wpis będzie o kolejnej już wersji mej autorskiej gry fabularnej. Od poprzedniej wersji systemu wiele się zmieniło. Gry testowej ujawniły 3 problemy, które...
Ciernie i Gwiazdy: TGB v 0.1b
Dziś czas na opublikowanie kolejnej wersji zasad do taktycznej gry bitewnej, będącej owocem kolejnych testów, przemyśleń i dyskusji na temat koncepcji gry oraz jej...
Kosmici atakują czyli XCOM: Enemy Unknown
XCOM: ENEMY UNKNOWN to pierwsza od wielu lat w miarę udana, a co najważniejsze będąca sukcesem finansowym część jednej z najstarszych serii gier taktycznych...
Spóźniony staruszek czyli Might&Magic VIII Day of the Destroyer
Dzisiejszy wpis dotyczy dość starej gry ze schyłkowej fazy rozwoju klasycznych komputerowych rpg – dungeon crawlerów. Gdy wychodził już ósmy tytuł długiej serii Might...
Koniec prac czyli ostateczna wersja Dziczy i Potworów
Po wielu miesiącach pracy, testów i zmian nadeszła ta chwila – stworzenie finalnej wersji gry! Oprócz wielu mniejszych poprawek w stosunku do poprzedniej posiada...
Ciernie i Gwiazdy: Kosmiczna Gra Fabularna
Witam, w dzisiejszym wpisie zaprezentuje większy z moich autorskich projektów – papierową grę fabularną osadzoną w konwencji sci-fi. Idea stworzenia gry fabularnej powstała stopniowo,...
Ciernie i Gwiazdy: Gra fabularna 0.3 – cięcia i przyspieszenie.
Dzisiejszy wpis to kolejna już aktualizacja mej autorskiej gry fabularnej, która po okresie rozwoju gry bitewnej znów otrzymała trochę uwagi.
Aktualna wersja różni się od...
Optymalizacja i poprawki czyli Ciernie i Gwiazdy: TGB 0.2
Wakacje to idealny czas na poświęcenie się rozwojowi swoich projektów, choć niektóre z nich, tak jak ten blog leżały odłogiem. W czasie zaniedbywania strony...
Ciernie i gwiazdy cz.2 Kreacja postaci I
Witam, czas na pierwszą część schematu tworzenia postaci, oprócz suchych zasad będę również objaśniał ideę za nimi stojącą, czyli, jak i dlaczego obrałem takie,...
Magią i mieczem czyli Dark Messiah of Might and Magic
Witam, dzisiejszy wpis dotyczy ciekawego połączenia perspektywy z pierwszej osoby i gry akcji osadzonej w pseudo średniowiecznym fantasy. Tytuł, który w mej opinii zawstydza...
Taktyczne paroboty czyli Steamworld Heist
Dawno nie miałem okazji grać w bardziej taktyczne tytuły, a ten niepozorny indyk okazał się jedną z najprzyjemniejszych gier tego typu, jakie miałem szczęście...
Adam Jensen po raz drugi czyli Deus Ex Mankind Divided
Seria Deus Ex doczekała się nie dawno kolejnej odsłony. Kontynuuje ona historię Adama Jensena po wielkiej katastrofie, której świadkiem byliśmy pod koniec Human Revolution....
Dzicz i Potwory – Owoce testów
Po testach, rozmowach i zebranych opiniach wprowadziłem kilka poprawek do mechaniki gry. Dotyczą one głównie zasad tworzenia postaci oraz parametrów, choć nie zabrakło typowych...
Tajemnicza wyspa czyli Legend of Grimrock II
Legend of Grimrock jest przedstawicielem odrodzonego z popiołów gatunku archaicznych gier crpg typu dungeon crawler. Druga część poprawiła słabości poprzednika, dzięki czemu uzyskaliśmy tytuł...
Ciernie i Gwiazdy – Wprowadzenie do świata I
Dawno nie było nic na temat mych autorskich systemów, więc dziś zamiast mechaniki przedstawię kawałek świata, dokładniej pierwszą rzecz, jaką powinien mieć każdy dobry...
Kosmiczny rogal czyli FTL: Faster than light
Witam, w dzisiejszym dwudziestym już wpisie omówię grę łączącą dwa skrajne elementy – przyjemną rozgrywkę z frustracją, mieszanka to typowa dla tzw. rogalików, gier...
Terra Incognita czyli pulpowy Fajerbol
Dzisiejszy wpis powraca do mechaniki Fajerbola, ale zamiast klimatów klasycznego fantasy trafiamy do pulpowych lat 20 i 30, gdzie nasi poszukiwacze przygód eksplorują tytułowy...
Zmęczenie materiału, czyli czemu nie gram w crpg
Ostatnio doszło u mnie do totalnego zniechęcenia się gatunkiem komputerowych gier fabularnych, co wpłynęło m.in. na zmniejszenie częstotliwości wpisów na blogu. Spowodowane to jest...
Wizardry 8 – czyli lochy i robale
Witam w pierwszy wpisie dotyczący elektronicznej rozgrywki. Dzisiaj opisze wrażenia z ogrywania klasycznego tytuły odradzającego się powoli gatunku gier polegających głównie na walce i...
Głód krwi i łatek czyli Vampire the masquerade: bloodlines
Dzisiejszy wpis dotyczył będzie tytułu wyjątkowego, zarówno w pozytywnym aspekcie jakości fabuły i przyjemności z gry, jak i negatywnym, gdy dotyczy to jego początkowej...
Magowie i wojownicy czyli Wizards & Warriors
Witam, w dzisiejszym wpisie zajmę się starą i zapomnianą już produkcją – dungeon crawlerem Wizards&Warriors na PC, wydany w 2000 roku. Gra twórcy serii...
Neon Lights czyli cyberpunkowy fajerbol.
Czas na kolejny świat do ognistej kuli. Opuszczamy słowiańskie bory do świata, gdzie nie ma dla nich miejsca, bo brak jest światła słońca i...
Pierun Łognisty czyli fajerbolowa słowiańczyzna
Po klasycznych lochach fantasy i parnych dżunglach pulpowego kontynentu czas zapuścić się do pradawnych puszcz i pól słowiańskiej krainy – Fajerbol: Pierun Łognisty czeka.
RDZEŃ...
Podziemia i jeszcze raz podziemia – Seria Avernum
Witam w dzisiejszym wpisie dotyczącym dość mało znanej serii klasycznych crpg dostępnych na PC – Avernum studia Spiderweb Software. Marka ta liczy sobie już...
It’s over 9000 czyli o inflacji statystyk.
Dzisiejszy wpis nie będzie dotyczył konkretnego tytułu a ważnego elementu gier papierowych, jak i komputerowych. Jest nim wzrost statystyk: postaci, przedmiotów czy potworów
Wzrost, który...
Dzicz & Potwory: Gra fabularna
Wraz z odzewem i krytyką w trakcie prac nad Cierniami i Gwiazdami znalazłem inspirację, aby popracować nad czymś mniejszym, będącym testem pewnych rozwiązań i...
Dzicz i Potwory – poprawki
Dzisiejszy wpis dotyczy znów mojej pomniejszej autorki rpg. Tym razem zapoznać można się ze zmianami i poprawkami, jakie do niej wprowadziłem.
UDŹWIG
W pierwszej wersji gry...
Optymalizacja kreacji postaci, czyli kolejne poprawki do DIP
W ciągu testów wyszło kilka dodatkowych baboli. Więc wprowadziłem kolejne zmiany i poprawki.
PARAMETRY
Zmianie uległa znowu cecha statusu, która z powodu odmiennej skali działania oraz...
Cybernetyczna hybryda czyli System Shock 2
Od kilku lat można obserwować dążenie twórców do łączenia mechanizmów wielu gatunków gier w swoich tytułach, zwłaszcza jeśli chodzi o tzw. elementy rpg, popularne...
Zwoje starszyzny czyli The Elder Scrolls III Morrowind
Dzisiejszy wpis dotyczy jednej z dziwniejszych gier w swoim czasie. Tytuł nastawiony na eksplorację i dużą dozę walki, posiadający przy tym okropnie źle zaprojektowany...
RPG a teorie spiskowe – Deus Ex
Witam, dziś zajmiemy się pierwszą częścią wyśmienitej serii pierwszoosobowych crpg akcji, która obchodzi 15 lecie – czyli legendarny już Deus Ex. Tytuł, który pokazał,...
Seryjne umieranie czyli Dark Souls
Kontynuując wątek bohaterów gier, których termin przydatności do spożycia dawno się skończył, opiszę moje doświadczenia z dość znaną marką rodem z Azji.
Seria dark Souls...
Modelarska recenzja – Weyland-Yutani Commandos od Prodos Games
Wracając do modeli prezentujących przyszłość zahaczyłem o pudełko zawierających pracowników jednej z najbardziej sztampowo złych korporacji przyszłości – Weyland-Yutani znane z uniwersum Obcego.
OPAKOWANIE
Modele 5...
Ciernie i Gwiazdy: Taktyczna Gra Bitewna wersja 0.1
Witam w dzisiejszym wpisie, kontynuującym tematykę gier bitewnych, dziś jednak nie będzie opinii na temat istniejącego już systemu, a prezentacja mojej autorskiej mechaniki. Pomysł,...
Do trzech razy sztuka – Deus Ex Bunt Ludzkości
Witam, w dzisiejszym wpisie rozpiszę się na temat kolejnej części serii Deus Ex. Trzeci tytuł cyklu jest jedną z nielicznych gier będących udanym wskrzeszenie...
Modelarska recenzja – Ksenomorfy od Prodos Games
Ostatnio prezentowane modele żołnierzy korporacyjnych muszą mieć odpowiedniego oponenta- czas więc na figurki pasożytniczej rasy kosmitów.
OPAKOWANIE
Modele zapakowane są w woreczki strunowe umieszczone całkiem dużym...
Rogalikowy taniec czyli Crypt of the Necrodancer
Dziś uderzę w grę znacznie krótszą niż poprzednio opisywane. W tym tytule również jest dużo nieumarłych i zgonów jak w każdym dobrym rogaliku, a...
Iluminaci raz jeszcze – Deus Ex Invisible War
Witam, dzisiejszy wpis wraca do zaniedbanego tematu komputerowych gier fabularnych, a dokładnie serii Deus Ex. Druga część cyklu niestety zawiodła oczekiwania graczy, okazując się...
Moc przyjaźni czyli Chroma Squad
Dzisiejszy wpis dotyczył będzie tak jak poprzednio gry taktycznej, również podchodzącej z humorem i ciekawymi pomysłami do tematu. Tym razem jednak, zamiast robotów na...
Modelarska recenzja – Ghar Flitters od Warlord Games
Dzisiaj czas na efekt poszukiwań modeli przydatnych do gier osadzonych w klimatach fantastyki naukowej czy cyberpunka – czyli robotów. O dziwo większość systemów osadzonych...
Korporacyjny absurd napędzany ruskim energolem czyli Korpotale
W dzisiejszym wpisie omówię pierwszą grę twórców opowieści z Nyanii – prezentującą brutalny świat testowania gier – Korpotale.
STRONA TECHNICZNA
Gra to typowy tytuł powstały dzięki...
Obcy w pięciu smakach czyli Xenonauts
Xenonauts to tytuł wyrosły na nostalgii do starszych części serii XCOM, która po udanym odświeżeniu przywróciła zainteresowanie turowymi grami taktycznymi. Jednak dla wielu fanów...
Modelarska recenzja – KTO „Borsuk” od Zen Terrain
Dzisiaj przybliżę wam moją opinię na temat produktu firmy Zen Terrain, a dokładniej Kołowego Transportera Opancerzonego (KTO) o nawiązującej do sprzętu polskiej armii nazwie...
Kotełkowi przygodziści czyli Opowieści z Nyanii
Niedawno był dzień kota, a wraz z nim doszło do premiery gry fabularnej o kotach, powstałej dzięki wsparciu społeczności wspieram.to Jako jeden ze wspierających...
Dzikie wojowniczki czyli Farrow Valkyries
Tym razem w modelarskiej recenzji trafia zestaw innego amerykańskiego producenta – Privateer press, a dokładnie frakcji Minions do ich gry Hordes.
OPAKOWANIE
Modele zapakowane są w...
Smoki i korpo czyli Shadowrun: Dragonfall
Shadowrun: Dragonfall to druga część trylogii osadzonej w ciekawym, fantastyczno-naukowym świecie gdzie technologia łączy się z magią. Mieszaniec ten pokazuje, że staroszkolne gry fabularne...
Czaszki i młotki – czyli siły z Warhammer 40k. na mechanice Cierni i Gwiazd
Witam, dziś połączenie dwóch ostatnich tematów na mym blogu – autorskich pomysłów oraz rozpoczętego wątku gier bitewnych. Jak sam tytuł mówi, zaprezentuje pewien eksperyment...
Czas zacząć
Witam w pierwszym wpisie na blogu, który dotyczyć będzie jednej z moich pasji – szeroko pojętych gier fabularnych i bitewnych. Wpisy dotyczyć będą nie...
Modelarska recenzja – Monks of high river od Wyrd Miniatures
Po bojowym drobiu z dziwacznego dalekiego wschodu czas na bardziej ludzkich wojowników z systemu Malifaux – czyli mnichów.
OPAKOWANIE
Modele zapakowane są w lśniący kartonik, w...
Łuskowaty myśliwy czyli Longchops
Tym razem w modelarskiej recenzji na warsztat trafia kolejna figurka od Privateers Press, przypadkiem do tej samej frakcji co poprzednio. Jednak zamiast bojowego bekonu...
Modelarska recenzja – Tengu od Wyrd Miniatures
W recenzji modeli wrócimy znów do klimatów dalekiego wschodu, tym razem jednak nie w stylu futurystycznych robotów a demonicznych istot zwanych tengu.
OPAKOWANIE
Modele umieszczone są...
Ciernie i Gwiazdy: TGB – nowe listy armii.
Witam, dzisiejszy wpis nie będzie należał do najdłuższych, więc przejdźmy do konkretów. Pierwsze – w sobotę 28 listopada sklep ERPGEGIE w Katowicach o godzinie...
Ciernie i Gwiazdy: TGB v 0.1b
Witam, dzisiejszy wpis znów dotyczyć będzie rozwijanej przeze mnie gry bitewnej. W ciągu ostatnich tygodni otrzymałem wiele opinii dotyczących mechaniki, prowadziłem dyskusje na forach...
Mrok, czaszki i boltery – Warhammer 40.000
Witam, w dzisiejszym wpisie wstępnie omówię najpopularniejszy figurowy system bitewny – Warhammer 40.000 od Games Workshop. Gra, która przez długi czas wraz ze swoim...