Ciernie i Gwiazdy: TGB v 0.1b

0
781
Rate this post

Witam, dzisiejszy wpis znów dotyczyć będzie rozwijanej przeze mnie gry bitewnej. W ciągu ostatnich tygodni otrzymałem wiele opinii dotyczących mechaniki, prowadziłem dyskusje na forach oraz rozegrałem też kilka gier, w tym pokazową rozgrywkę w katowickim sklepie ERPEGIE, na której omówiłem dokładnie filozofię projektowania gry i cele, jakie chciałem osiągnąć danymi mechanikami. Doświadczenia te pozwoliły mi na odkrycie pewnych problemów z zasadami, głównie w ich czytelności i rozmieszczeniu, a konstruktywna krytyka zawsze motywuje do działania.

Dzięki temu dziś mogę pokazać nowszą wersję zasad, poprawioną w kilku miejscach, tak by zmniejszyć liczbę wyjątków, ograniczyć losowość i przyspieszyć grę – np. usunięty został ostatni losowy element w pokonywaniu terenu – test terenu wykonywany przez pojazdy w trudnych warunkach. Jego wpływ na rozrywkę był mały, a niepotrzebnie wydłużał grę o kolejne rzuty kością. Wiele mechanizmów zostało zautomatyzowanych i nie wymaga już testów. Pojawiły się też definicje kluczowych pojęć jak koherencja czy jednostka. Delikatne zmiany zawitały również do kalkulatora kosztów, co pociągnęło za sobą zmiany w listach armii.

Większe zmiany dotyczą systemów uzbrojenia i przedmiotów – większość ekwipunku wyparowała, zwłaszcza przedmioty nieposiadające własnych zasad a będące jedynie fabularyzowaniem reguł jak lot czy desant – dlatego wszelkiego rodzaju silniki znikły, na rzecz wypisaniu samych reguł przy opisach jednostek. Dzięki temu opisy te są prostsze, czytelniejsze a co najważniejsze mają większą wartość merytoryczną, wprost informując o zdolnościach modeli, bez mnożenia niepotrzebnych bytów. Uzbrojenie kilku kategorii otrzymało zmodyfikowane zasady, by lepiej je zróżnicować między sobą. Jedynie dwie podstawowe kategorie uzbrojenia nie mają teraz własnej charakterystyki. Ograniczeniu uległy też progi zasięgu – więcej broni ma teraz krótki zasięg, co powinno pozytywnie wpłynąć na rozgrywkę.

Pewną zmianą jest też likwidacja listy armii zawartej w samej liście zasad, jako posiadającej najszersze wybory z wszystkich opublikowanych. Zamiast tego poprawione zostały niedawno opublikowane listy sześciu frakcji, ich opisy pojawią się za niedługo na blogu. Dodatkowo powstała siódma lista, zawierająca wybór najemników, zwykle tańszych niż ich frakcyjne odpowiedniki, ale ograniczonych do kilku procent sił.

Ostatnią zmianą jest pierwsza wersja rozpiski terenu z uwzględnieniem różnych warunków klimatycznych. Aktualnie nie jest to zbyt rozbudowany rozdział, będący jeszcze w fazie wstępnego szkicu.

Mam nadzieje, że ta wersja zasad okaże się lepsza od poprzedniej i co najważniejsze, będzie się cieszyć podobnym jak nie większym zainteresowaniem.