Terra Incognita czyli pulpowy Fajerbol

0
913
Rate this post

Dzisiejszy wpis powraca do mechaniki Fajerbola, ale zamiast klimatów klasycznego fantasy trafiamy do pulpowych lat 20 i 30, gdzie nasi poszukiwacze przygód eksplorują tytułowy świeżo poznany ląd, pełen tajemnic, niebezpieczeństw i przygód!

 

 

 

RDZEŃ MECHANIKI

Gra korzysta w pełni z silnika oryginalnego Fajerbola, więc tu skupię się na różnicach pomiędzy podręcznikami – Pierwszą oczywistą jest grubość ;). Terra Incognita jest o połowę grubsza od Fajerbola, zawierając więcej treści, zwłaszcza w opisie tytułowej krainy oraz miejscówek.

Główną różnicą, jaką zauważyłem to brak pancerza i co oczywiste, świątyni. Powoduje to, że postacie graczy są dużo delikatniejsze a skutki śmierci nieodwracalne. Zamiast pancerzy postacie posługują się teraz pojazdami, a jedna z klas – podróżnik jest z nimi mocno związana.

Lista potworów to kwintesencja pulpy, mamy różnych dzikusów, małpo czy jaszczuroludzi, wielkie boa, szalonych myśliwych, wielką małpę przywodzącą na myśl klasyk kinematografii czy zgodnie z aktualnym stanem wiedzy – upierzone dinozaury (zapewne smakujące jak kurczak) z ryczącym tirexem czy pozostałości dużo mroczniejszych cywilizacji i istot z głębin.

Istotną nowością jest rozbudowanie opisu miejsc, jakie mogą zostać odwiedzone przez graczy. Miejsca te oddziałują na postaci w nich przebywających np. – zaginione miasto obniża charyzmę bohaterów, a potwory z płaskowyżów mają wspólną pulę talentów. Miejsc tych jest dużo i mają zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje.

Gra nadal polega na wykonywaniu misji generowanych generatorem.

 

 

SYSTEM POSTACI

Działa on schemacie znanym z podstawki – nasze cechy określają pochodzenie i klasę. Zamiast elfów itp. klasycznego zestawu mamy pochodzenia takie jak stary świat, daleki wschód czy Afryka. Przedstawiają one pulpowe archetypy i stereotypy, więc wcale-nie Amerykanin jest porywczy i pewny siebie, nie-Europejczyk to typowy flegmatyczny Anglik, a Azjaci jako jeden z talentów mają kung-fu.

Klasy to kolejno najemnik, podróżnik, naukowiec, gwiazda i moja ulubiona ofiara mechaniki, czyli awanturnik. Wszyscy poza awanturnikiem dysponują jednym z bonusów klasowych na +5 – najemnik najlepiej strzela i walczy, podróżnik to ekspert od pojazdów, a jego talenty pozwalają dogadać się z tubylcami, naukowiec to spec od identyfikacji rzeczy i użycia gadżetów, a gwiazda otoczona towarzyszami mooooocno nawiązująca do archetypu znanego z King Konga to filmowa piękność/kinowy twardziel.

W tabelce generującej charakterystykę postaci zamiast religii pojawił się nałóg. Jest z nim powiązana mechanika determinacji, której punkty uzyskuje się za poddawaniu się swojemu upodobaniu. Cecha to odpowiednik tutejszy many, choć w tekście natrafiłem kilka razy na starszą nazwę tej cechy – w tabelce konsekwencji czy opisie lokacji biblioteki służącej podnoszeniu parametrów za pieniądze.

 

 

KLIMAT/STYL GRY

Gra jest ucieleśnieniem pulpowych opowieści o zaginionych lądach, w których odważni poszukiwacze przygód odnajdują starożytne cywilizacje, dinozaury, gigantyczne goryle czy rozbitych starożytnych kosmitów.

 

 

STRONA GRAFICZNA

Okładka pokryta jest ilustracją przedstawiającą ruiny wyglądające na pozostałości cywilizacji mezoamerykańskiej. Okładka jest w całości lekko zielonkawa. W środku brak ilustracji.

 

 

TŁO/ŚWIAT

Miejscem gry jest świat podobny do naszego w latach 30, w którym nagle na środku oceanu wyłonił się nowy, nieznany ląd o nietypowych właściwościach. Pokryty dżunglami, płaskowyżami i górami kraina o dziwacznych mieszkańcach, pełna ruin starożytnych, nieznanych cywilizacji i zamieszkana przez najdziwniejsze stworzenia, jak gigantyczne owady, dinozaury i potwory. Kontynent ten przeczy wielu prawom ówczesnej nauki, będąc jednocześnie szansą dla wielu na przygody i bogactwo. W mej opinii jednak można spokojnie wykorzystać tę grę do przygód osadzonych w jakiejkolwiek pulpie i nie będzie problemu z przygodami w miejscach takich jak egipskie ruiny czy inne Atlantydy.

 

 

PODSUMOWANIE

Ziemia nieznana to bardzo dobra wariacja Fajerbola, która na tylko trochę większej objętości zmieściła dużo mocniej zarysowany pulpowy świat i jedynie kosmetycznie zmieniła mechanikę. Dzięki temu każdy fan tego lekkiego silnika wsiąknie bez problemu w dżungle i tajemnice nieznanego kontynentu. Gra jest do zakupienia na DriveThruRPG.