Czasopisma komputerowe, za którymi tęsknią gracze

0
97
Rate this post

W czasach, gdy jeszcze nikt nie wiedział czym jest grafika 3D, joysticki naprawiało się sprężynkami od długopisów, a rolę krążków CD pełniły dyskietki i kasety podstawowym atrybutem gracza była wyobraźnia pozwalająca zniwelować mankamenty i ograniczenia ówczesnych gier. Nie przeszkadzało to jednak w świetnej zabawie i wielogodzinnych sesjach z komputerem. Kiedy internet był w powijakach, o nowościach informowały czasopisma komputerowe – niestety praktycznie żadnego z nich nie ma już na rynku.

Bajtek”, wydawany w okresie 1985 – 1996, zajmował się „zwalczaniem analfabetyzmu komputerowego”. Użytkownicy ówczesnych maszyn – ZX Spectrum, Amstrad, Atari, Commodore, Amiga z jego pomocą mogli się zintegrować jako środowisko. Pismo posiadało takie rubryki jak nowości, gry oraz tzw. „klany”, czyli strony dedykowane danemu rodzajowi sprzętu.

„Commodore & Amiga” to z kolei miesięcznik który ukazywał się w latach 1992 – 1995. Jego treść stanowiły recenzje i opisy sprzętu, gier, programów oraz kursy programowania. Nie brakowało również relacji z tzw. „copy party” (czyli spotkań maniaków komputerowych powiązanych z pokazem prac z pogranicza informatyki i szeroko pojętej sztuki elektronicznej), a także konkursów.

14 grudnia 1992 roku na rynku po raz pierwszy ukazał się „Świat Gier Komputerowych” – pozycja skierowana do starszych wiekiem i stażem miłośników rozrywki elektronicznej. Formalny styl, bardzo rzetelne recenzje oraz wprowadzenie (jako pierwsi na rynku) punktowej oceny recenzowanych gier to wyróżniki pisma. W 1997 roku wydano 50 numer, kwietniu 2001 setny, a dwa lata później pismo obchodziło dziesięciolecie istnienia. Magazyn był także organizatorem turnieju „Sensible Soccer” Świeciu.

„Gambler”, istniejący w latach 1993 – 1999, skierowany był stricte do graczy i to tych, których w danej tematyce nazwać można było „specjalistami”. Na tzw. „żółtych stronach” wymieniano się radami dotyczącymi poszczególnych gatunków gier czy też nawet konkretnych tytułów. W czasopiśmie znajdowały się także kąciki poświęcone takim grom jak „Civilization” czy „Frontier”, jak również felietony na tematy związane z kulturą popularną. Nowością było dołączenie do „Gamblera” płyty CD z grami oraz materiałami ze sceny komputerowej.

Niewątpliwą gwiazdą komputerowych miesięczników przełomu wieków był, wydawany w latach 1993 – 2001, „Secret Service” – prekursor rynku w wielu dziedzinach. To właśnie dowodzony przez „Pegaz Assa” tytuł jako pierwszy dołączył „cover CD”, zajął się mangą i anime, a także wysyłał swoich ludzi na targi ECTS oraz do USA na Electronic Entertainment Expo (E3), przekonując „że w Europie Wschodniej naprawdę są komputery”. Wydano również cztery książki „Kompendium Wiedzy” stanowiące syntezę numerów, które już się ukazały.

24 czerwca 2014 publicznie ogłoszono światu, iż pismo będzie reaktywowane, a 15 lipca rozpoczęła się zbiórka pieniędzy na jego wznowienie – dodać należy, iż potrzebna kwota została uzbierana już w 20 godzin po odpaleniu akcji. Obecnie „SS” pobił polski rekord crowfundingu w serwisie polakpotrafi.pl -283 647 zł pozwoli na wznowienie jego działalności. Magazyn ma się ukazać pod koniec września.