Gamescom, dzień pierwszy – podsumowanie

0
88
Rate this post

Wczoraj w Kolonii rozpoczął się tegoroczny Gamescom, czyli jedne z największych targów gier komputerowych i konsolowych na świecie. Tam właśnie najważniejsi wydawcy prezentują nowe informacje i zapowiedzi na temat swoich projektów. Już jeden dzień imprezy przyniósł wiele ciekawych wiadomości o nadchodzących hitach, dlatego też najciekawsze z doniesień o nowych grach postanowiliśmy zebrać w poniższym tekście.

Dawne hity w wersji online

Jak wynika z informacji podawanych pierwszego dnia targów, jednym z zauważalnych trendów w nadchodzącym czasie będzie przenoszenie znanych i lubianych serii do Internetu. Możemy się bowiem spodziewać aż czterech tytułów, które bazować będą na tego typu pomyśle. Co ciekawe, wszystkie pochodzić będą od francuskiego Ubisoftu.

Przede wszystkim w trybie online wydane zostaną aż dwie gry nawiązujące do słynnej serii Might & Magic. Pierwszy z nich – Might & Magic Heroes Online – umożliwi sieciową rozgrywkę w duchu strategii Heroes of Might & Magic. Gracze uczestniczyć będą w kampaniach, w których staną naprzeciw innych graczy. Druga z gier (pt. Might & Magic Raiders) to z kolei MMORPG, skierowane zapewne do pasjonatów wieloczęściowego RPG-a Might & Magic, choć twórcy chcą położyć nacisk na współprace i dynamiczną rozgrywkę, jakiej raczej nie dostarczał turowy pierwowzór.

Trzecią zapowiedzianą grą ma być wersja online serii Anno, czyli słynnych strategii ekonomicznych osadzonych w czasach historycznych (poza ostatnią częścią, rozgrywającą się w roku 2070). Nowy tytuł ma kontynuować tę tradycję, sądząc po architekturze, którą widać na screenach, jego akcja osadzona będzie w XV w. Kolejne części Anno od zawsze skupione były na rozwoju ekonomicznym i tak ma również być w wersji sieciowej – interakcja pomiędzy graczami polegać będzie przede wszystkim na wymianie handlowej i współpracy gospodarczej. Według zapowiedzi w momencie premiery gry nie będą w niej obecne żadne aspekty militarne.

Czwarty jest, zapowiadany już od jakiegoś czasu, Silent Hunter Online, czyli symulator łodzi podwodnej z czasów II wojny światowej. O grze wiadomo od kilku miesięcy, niemniej na Gamescomie ujawniony kilka screenów z niej oraz trailer. Tutaj również ma występować ogólna kampania, na której losy wpływ mają mieć wyniki poszczególnych rozgrywek.

W zasadzie nie są znane szczegóły obu produkcji, wiemy tylko, że będ oneą działały w przeglądarce, funkcjonowały w modelu free to play i że korzystanie z mikropłatności, przynajmniej wedle zapewnień Ubisoftu, nie będzie niezbędne do zwycięstwa. Po tych czterech zapowiedziach widać wyraźnie, że Ubisoft chce mocno wejść na rynek gier online. Pomysł na wykorzystanie do tego znanych serii jest ciekawy. Choć może przypominać odcinanie kuponów, to należy zauważyć, że funkcjonujące w nich od lat założenia rozgrywki bynajmniej nie dają się łatwo przeszczepić na grunt rozgrywki sieciowej. Aby przenieść turowe Heroes of Might and Magic, skupione na własnym rozwoju ekonomicznym Anno czy skrajnie realistycznego Silent Huntera w tryb online, trzeba wykazać się niemałą pomysłowością. Dlatego zapowiedzi Ubisoftu wyglądają interesująco, ale są jednocześnie wyraźnym znakiem, że tryb single player jest coraz bardziej spychany na margines.

Nowe informacje o Star Wars: 1313

Nowy tytuł LucasArts osadzony w świecie Gwiezdnych Wojen zapowiedziano już jakiś czas temu, ale na Gamescomie pokazano jego nowy trailer i upubliczniono świeże informacje o nim. Choć nie podano daty premiery, to potwierdzono raz jeszcze, że gra ma stanowić dojrzałą i poważną propozycję dla tych graczy, dla których ważna jest fabuła i którzy cenią sobie uniwersum Star Wars. Słowa twórców podparte zostały najnowszym zwiastunem. Projekt ten zapowiada się więc coraz ciekawiej, gdyż od jakiegoś czasu nowe gry – przede wszystkim dwie części The Force Unleashed – osadzone świecie filmów Lucasa rozczarowywały, proponując raczej prosta rozgrywkę i jeszcze prostszą (aby nie powiedzieć – prostacką fabułę), w dodatku dość luźno trzymającą się historii znanej z dwóch kinowych trylogii.

FIFA 13 – premiera i nowości

Znamy już nie tylko datę premiery trzynastej części Fify (czyli 28 września), lecz także jej dema, które udostępnione zostanie ponad dwa tygodnie wcześniej: 11 września. Oprócz tego zapowiedziano rozbudowywanie funkcji online, w tym tryb MatchDay, która zapewni powiązanie naszych wirtualnych meczów z rzeczywistymi rozgrywkami. Ma to polegać np. na uaktualnianiu zasobu komentarzy, tak aby komentatorzy w grze odnosili się do najnowszych wydarzeń w świecie piłki nożnej, ponadto mają być dostępne również bardziej rozbudowane.

Zapowiedziano też, że nowa część Fify ma również współpracować z ruchowymi kontrolerami, takimi jak Move na PlayStation. Pomysł wygląda dość kuriozalnie, ciekawe, jak będzie się sprawdzał w praktyce. Niemniej nowe informacje pokazują, że jak co roku w Fifie mamy raczej do czynienia z ewolucją, a nie rewolucją.

Europa Universalis IV

Szwedzkie studio Paradox Interactive ujawniło więcej informacji na temat najnowszej części swojej sztandarowej serii, czyli Europy Universalis. Słynna strategia, w której przewodzimy w skali marko jednemu z historycznych państw w czasach nowożytnych, zostanie jeszcze bardziej rozbudowana. Gracz ma mieć większe możliwości w kształtowaniu swojej polityki zagranicznej, ekonomicznej itd. Do jego dyspozycji będzie około tysiąc liderów politycznych o zróżnicowanych umiejętnościach oraz ponad cztery tysiące historycznych władców, również posiadających swoje spersonalizowane cechy. To zapowiada zapewne większy związek rozgrywki z historią, zwłaszcza że Europa Universalis IV ma zawierać również kilka tysięcy wydarzeń historycznych. Byłaby to zatem ciekawa odmiana po części trzeciej, skłaniającej się raczej do dania graczom jak największej swobody. Gra ma również działać na nowym, opracowanym przez sam Paradox silniku graficznym i posiadać rozbudowany tryb multi, w którym jednocześnie będzie mogło ze sobą rywalizować trzydziestu dwóch graczy. Cieszy fakt, że nisza, jaką są historyczne strategie w skali makro, mają swoich silnych reprezentantów i najwyraźniej również stałe grono fanów. Tytuł ma mieć swoją premierę w trzecim kwartale przyszłego roku, znane są też orientacyjne wymagania sprzętowe:

  • system operacyjny Windows XP, Vista lub 7;

  • procesor Intel Pentium IV (2,4 GHz) lub AMD 3500+;

  • 2 GB pamięci RAM;

  • karta graficzna NVIDIA GeForce 8800 lub ATI Radeon X1900 (512 MB, DirectX 9);

  • karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX;

  • 2 GB wolnej przestrzeni na dysku twardym.