Gry bitewne (figurkowe) – Wstęp

0
268
Rate this post

Zastanawialiście się kiedyś, jak by to było wcielić się w przywódcę wielkich armii? Opracowywanie strategii, rozstawianie jednostek i klucz programu – bitwa na śmierć i życie? Gry planszowe – strategiczne są ciekawym rozwiązaniem, ale niektórzy woleliby ZOBACZYĆ swoje armie.

Jeśli chcielibyście własnoręcznie przygotować je do boju, a może nawet przywiązać się nieco do swoich żołnierzy i bohaterów, zanim ustawicie ich w pierwszym szeregu, powinniście zastanowić się nad niezwykle zajmującymi grami bitewnymi, w których każda jednostka, a nawet każde wzgórze, drzewo i inne elementy pola bitwy reprezentowane są przez miniaturowe modele.

WSTĘP

Gry figurkowe to, jak sama nazwa wskazuje, gry z wykorzystaniem figurek, kości do gry, makiet oraz specjalnych wzorników. Statystyki poszczególnych modeli: sposób ich poruszania, walki oraz śmierci opisane są w podręcznikach. Każdy z systemów bitewnych jest unikatowy – posiada różne zasady.

Oprócz modeli ważna jest historia oraz klimat gry. Tworząc scenariusz rozgrywki warto poświęcić nieco czasu na przygotowanie zaplecza bitwy. Historia oraz przyczyny starcia podnoszą zapał graczy i chęć osiągnięcia wyznaczonych celów.

Gry bitewne zwane potocznie bitewniakami to połączenie gier strategicznych, fabularnych oraz modelarstwa.

W co powinni zaopatrzyć się gracze przed rozpoczęciem rozgrywki?

Podręczniki

Na rynku jest wiele ciekawych systemów bitewnych. Najpopularniejsze to Lord of the Rings, WH 40000, WH Fantasy Battle, Star Wars Miniatures, Warzone, Chronopia.

Kupując podręcznik oraz dostępne dodatki zapoznajemy się z systemem, jego zasadami, historią świata, możliwościami jednostek.. itd. Światy które przedstawione zostały na stronach podręczników są niezmienianie ciekawe. Warto przysiąść i wgryźć się w fabułę każdej z gier. Mają pełen obraz systemu o wiele łatwiej będzie nam tworzyć misje, wybrać jednostki, wykreować ich wygląd.. i tym samym czerpać większą radość z rozgrywanych scenariuszy.

Modele

Każdy system bitewny posiada kilka typów nacji, ras, korporacji, które możemy wybrać. Każda z nich ma przydzielone cechy specjalne oraz jednostki.

Modele jednostek wykorzystywane w systemach figurkowych wykonane są przede wszystkim z plastiku lub ołowiu. W przypadku tych pierwszych konieczne jest wcześniejsze sklejenie modelu w całość, gdyż modele plastikowe sprzedawane są głównie w częściach. Cena jednostki nie zależy jednak od rodzaju materiału, z jakiego została wykonana. Wydawcy określają cenę modeli na podstawie ich popularności na rynku.

Na koszt danego oddziału lub pojedynczego modelu mają również wpływ jego parametry bojowe. Im potężniejsza postać, tym bardziej może być ona dla nas kosztowna.

Kości

Każdy świat, nawet ten w grach bitewnych toczy się swoim rytmem. Każdego spotyka jakiś los. W grach bitewnych „los” spoczywa w kościach. Wyniki wyrzucane przez graczy określają czy nasz wojownik trafił przeciwnika, czy rzucony czar odniósł zakładany skutek, czy nasz żołnierz zdołał uniknąć śmierci.

Wzorniki

Różnego rodzaju czary i bronie posiadają swój zasięg i skuteczność. Bardzo często, aby określić czy dana broń raniła przeciwnika, przykładane są wzorniki do modelu wykonującego daną akcje.

Makieta

Na początku zabawy makietą może być dosłownie wszystko. Z biegiem czasu (oraz złapaniem „bakcyla”) gracze urozmaicają swoje scenerie. Na rynku istnieje wiele dostępnych gotowych budynków, cmentarzy, miasteczek, drzew czy murów. Odrębną gałęzią gier figurowych jest samodzielne tworzenie scenerii.

Elementy makiety ze wszystkiego

Rzucając się w wir modelarstwa odkryjemy, że tak naprawdę elementami makiety może być praktycznie wszystko. Pudełko od płyt CD zmieni się w toksyczny silos, karton z mleka może stać się kolejnym budynkiem wroga, okrągłe pudełko po herbatce dziecka lub puszka po piwe – zbiornikiem na paliwo. Inwencja zależy do was, i to właśnie Ty, drogi graczu, zdecydujesz w jakiej scenerii rozegra się starcie !

Podłoże makiety

Wiele firm specjalizujących się w modelarstwie posiada w swojej ofercie „maty” imitujące różne formy podłoża. Koszt zakupu maty o wymiarach 120 x 60cm to około 50zł.
Podłoże, tak jak wszystko inne na naszej makiecie, możemy jednak wykonać sami. Przeszukując fora modelarskie znajdziemy wiele technik opisujących, w jaki sposób możemy wykonać realistyczne podłoże np. z piasku.

Papierowe elementy makiety

Dobrze szukający użytkownik Internetu dotrze do stron typu
http://www.toposolitario.com/workshop/index.html
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/fpm
gdzie można bezpłatne pobrać modele gotowe do wycięcia i sklejenia.

Modele papierowe nie należą do wytrzymałych. Należy wydrukować schematy na bardzo grubym bloku technicznym, by zapewnić im odpowiednią sztywność. Bardzo ważnym aspektem jest jakość druku. Im wyższe ustawienia naszej drukarki, tym lepsze powstaną modele. Takie rozwiązanie nie zapewni wysokiej klasy makiety bitewnej, lecz w prosty i szybki sposób pozwoli przygotować miejsce potyczki.

Gipsowe elementy makiety

Kupując odpowiednie formy z silikonu możemy samodzielnie odlewać cegły, podłogi, dachy, beczki, skrzynie.. wszelkiego rodzaju dodatki scenerii. Formy silnikowe nie należą do najtańszych. Jest to koszt w granicach 50zł. Sam zaopatrzyłem się w formę to tworzenia cegieł oraz dekoracji. Polecam i zachęcam do tego typu tworzenia elementów makiety. Wykonując samodzielnie odlewy nie jesteśmy ograniczeni narzuconymi schematami. Wszelkie zamki, mury, wierze, budowle mogę być wykonane według naszego oryginalnego planu.

GRA

Rozgrywka podzielona jest na tury. Każdy z graczy rozkłada swoje armie na planszy, po czym według zasad rozgrywane są różne fazy np. faza magii, faza ruchu, faza walki wręcz. Jednostki mają ograniczoną ilość akcji, jaką mogą wykonać w jednej fazie ruchu.

Bitwę można rozgrywać aż to zabicia wszystkich jednostek wroga, do przekroczenia limitu punków życia, które jednostki tracą podczas starć, do wykonania założonej misji lub zdobycia określonego terytorium na makiecie. System bitewny posiada określone zasady, którymi należy się kierować. Podczas starć dochodzi jednak do wielu kontrowersyjnych sytuacji. W kwestiach spornych można wybrać osobę postronną – mistrza gry lub rzucać kostką, która rozstrzygnie spór. Najważniejsze jest jednak to, aby czerpać radość z gry oraz samych przygotowań do bitwy.

Gry bitewne – figurkowe to bardzo wciągające i dość kosztowne hobby. Kto jednak zdecyduje się wejść do tego świata, na pewno nie będzie żałował. Życzę wszystkim nowym graczą wielu wygranych potyczek, bitew, wojen.

ZESTAWY POCZĄTKOWE

Warhammer 40000

INWAZJA NA CZARNĄ GRAŃ – 245zł

W skład zestawu wchodzą: -112-stronicowy podręcznik zasad, -33-stronicowy przewodnik jak rozpocząć grę, -Kostki, -Wzorniki i miarki,

-46 figurek – Armia Orków , Armia Kosmicznych Marines

KUP TUTAJ

Przykładowa rozgrywka:

Warhammer Fantasy Battle

WARHAMMER: WYSPA KRWI – 259zł

W skład zestawu wchodzą: -200-stronicowy podręcznik do gry Warhammer Fantasy Battle -32-stronicowy podręcznik z zasadami figurek -12 kości -Trzy wzorniki wybuchów -Dwie miarki odległości

-74 figurki – dwie armie High Elves i Skaven

Przykładowa rozgrywka:

The Lord of the Rings

KOPALNIE MORII – 245zł

W skład zestawu wchodzą: -112 stronicowa, kolorowa księga zasad -32 stronicowa broszura wprowadzająca w świat gier bitewnych -32 wspaniałe figurki: Frodo, Sam, Merry, Pippin, Gandalf, Aragorn, Boromir, Legolas, Gimli, 24 gobliny z Morii oraz troll jaskiniowy -Elementy makiety Grobowca Balina

-Kostki oraz Pierścień Władzy

Przykładowa rozgrywka:

WarZone

ZESTAW STARTOWY – ok. 100zł

Polecam szukanie zestawu na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych.

W skład zestawu wchodzą: -80 figurek z korporacji Bauhaus i Imperial. -48 stronicowa książka The Chronicles of War 64 stronicowy podręcznik – reguł wojny -96 stronicowy wykaz wojsk – Forces of War -Trzy dwustronne arkusze szablonów

-Kostki do gry.