Kolejny świat do Fajerbola otrzymał swoją fizyczną wersję, tym razem jest to kosmiczno-pulpowy Fajerstar, dzięki któremu możemy postrzelać z promieni śmierci do kosmitów, eksplorując układ na pokładzie naszego gwiazdolotu.

RDZEŃ MECHANIKI

Fajerstar ma tylko jedną, ale wyjątkową dla niego nowinkę w mechanice — statek kosmiczny tworzony 6 rzutami k6. Jednostka ta ma własne pochodzenie i klasę, będące odpowiednikiem rasy i klasy normalnej postaci. Dzięki temu nie ma osobnej mechaniki, jedynie korzysta z odmiennej listy cech – siły ognia, szybkości, zwrotności i prezencji. Odporność i energia są praktycznie tym samym co analogiczne cechy bohaterów.

Pochodzenie statku jest takie samo jak postaci, a klasy to przodujący w sile ognia niszczyciel, szybkie fregaty, zwrotne korwety, wspaniale prezentujące się krążowniki i będący statkowym odpowiednikiem człowieka beztalencie składak. Statki wykorzystują tury postaci graczy w przypadku starć, a możliwość zdobycia kolejnych ma mechaniczną blokadę możliwości kontroli jednocześnie tylko jednej jednostki – reszta musi czekać w porcie kosmicznym na swoją kolej lub ulec spieniężeniu.

System lokacji, który stał się już podstawą wszystkich nowszych Fajerboli, prezentuje w tym przypadku nie tyle jakieś wyjątkowe miejsce, ile planety i inne obiekty astronomiczne naszego układu. W wykazie lokacji przydałyby się jakieś obiekty gwiezdne jak opuszczone stacje, anomalie itp. miejsca przygód, ale znając model wydawniczy, na pewno pojawią się niedługo w dodatku.

Różnicą typową dla światów osadzonych w innej konwencji niż fantasy jest brak świątyni, podnoszący poziom trudności.

Sklep w postaci targowiska międzyplanetarnego jest jeden i pozwala na zdobycie przedmiotów nawet o bonusie +6.

SYSTEM POSTACI

Ostatnio cała linia fajerbola uległa odświeżeniu – oprócz poprawy przedstawienia zasad i edycji tekstu, zmieniono trochę system postaci. Zmniejszono maksymalną początkową premię do rzutu z 5 do +4. Oprócz tej zmiany jest klasycznie – generowanie postaci 6 rzutami kostki.

Wśród rasy mamy zestaw pulpowych klisz – mamy więc piękne, zielone Wenusjanki, żylastych wielkoockich badaczy z Merkurego, czterorękich brutali z Marsa, zbuntowane roboty z Księżyca i jak zwykle nudnych i pozbawionych talentów ludzi.

Klasy postaci to:

  • Najemnik będącym skupionym na broni +4 odpowiednikiem wojownika.

  • Szmugler, czyli zwinny gadżeciarz +4 skupiony dzięki talentom na omijaniu prawa, ale też nieźle używającym broni na +3.

  • Haker, czyli inteligent doskonały w towarzyszach +4 i mocnych gadżetach, dzięki atutom specjalizujący się w łamaniu zabezpieczeń.

  • Szuler, czyli charyzmatyczny gadżeciarz +4, będący w bonusach odbiciem lustrzanym hakera. Jest skoncentrowany na interakcjach społecznych.

  • Awanturnik, czyli nasze ukochane beztalencie z towarzyszami na +4.

W systemie klas widać bardzo mocny nacisk na gadżety – aż 3 klasy mają startowy bonus przynajmniej na +3, a najniższy możliwy modyfikator to +2. Za to nie ma nikogo specjalizującego się w pancerzach, czyli sytuacja podobna jak w Neon Lights.

KLIMAT/STYL GRY

Świat i klimat gry to fantastka naukowa złotej ery, mamy więc loty międzyplanetarne, zamieszkaną większość planet naszego układu, promienie śmierci, lasery, zbuntowane kalkulatory i potwory. Najlepiej oddaje to okładka limitowanej edycji. Należy pamiętać, że świat gry prezentuje barwne i fantastyczne wizje niczym z lat 40 i 50, nie przystają one więc często do naukowej wiedzy na temat danych ciał np. Neptun jest tu planetą-oceanem, nie lodowym olbrzymem.

Edycja limitowana zawiera dodatkową sronę z opisem czym jest literatura pulp oraz notkę o ilustracji i autorze okładki tej wersji gry.

STRONA GRAFICZNA

Okładka wersji standardowej to koloryzowane zdjęcie mgławicy kosmicznej z logiem Fajerstara u góry. Ilustracja edycji limitowanej jest dziełem Roberta Gibsona Jonesa i pochodzi z roku 1948, a logotyp stylizowany jest na amerykańskie wydawnictwa fantastyczne jak Amazing Stories.

TŁO/ŚWIAT

Gra umiejscowiona jest w Sol, gdzie rasy z planet wewnętrznych układu są w epoce eksploracji. Technologia pozwala na podróże i badanie jedynie ciał okrążających Słońce – nikt nie ma jeszcze możliwości podróży międzygwiezdnej.

PODSUMOWANIE

Fajerstar to gra stworzona dla miłośników awanturniczej literatury sci-fi połowy zeszłego wieku, pełnej potworów, akcji i lekkiego kiczu. Jeśli odpowiada ci styl gry fajerbola i klimat laserów to powinieneś czym szybciej nabyć Fajerstara na drivethrourpg.