Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

LumiGranie.pl | 19 sierpnia 2018

Scroll to top

Top

Brak komentarzy

Kompendium gracza do Fajerbola czyli podwójna moc opcji

Kompendium gracza do Fajerbola czyli podwójna moc opcji

Po podstawce czas na recenzje dodatków do fajerbola. Pierwszym będzie kompendium gracza, czyli dodatek skupiony na postaciach o dwukrotnie większej objętości niż podstawowa gra. Jednak szczęśliwie grubość nie przejada się na skomplikowanie a na wartościowym materiał.

Dodatek podzielony jest na 4 główne sekcje – nowe rasy, klasy oraz ich prestiżowe odpowiedniki. Daje więc dużo opcji zarówno w trakcie kreacji herosów, jak i ich rozwoju w trakcie przygód.

 

NOWE RASY

Dodatek daje nam do dyspozycji aż 32 nowe ras, podzielone wedle klucza z podręcznika podstawowego wedle najniższej cechy. Mamy tu takie klasyki jak nowe odmiany elfów, orków i krasnoludów, koboldy, czy gnomy, ale również nietypowe istoty jak sobowtórnik, ożywieniec czy przebudzony golem. Dział ten stanowi dobre źródło inspiracji do własnoręcznego tworzenia nowych nacji.

 

NOWE KLASY

Tu wybór jest jeszcze bogatszy, bo nowych alternatywnych do podstawowych klas jest aż 48. Praktycznie każdy popularny archetyp znajdzie tu zwój odpowiedni, mamy więc szamanów, alchemików, samurajów, łowców, psioników, kapłanów różnych smaków i rodzaju.
Moim minimalnym zastrzeżeniem jest jedynie jeszcze dobitniejsze pogrożenie awanturnika z podstawki. Pojawiają się tu klasy jak jeździec, które mają wcześniej wyjątkowy jedynie dla najsłabszej klasy z podstawki bonus +5 z towarzyszy, odbierając jej jedyny minimalny atut.

 

KLASY PRESTIŻOWE

To nowy element mechaniki, który otrzymuje się za spełnienie warunków w trakcie trwania pojedynczej misji. Klasy prestiżowe dają dodatkowe trzy ukryte talenty do zdobycia. Mamy tu takie klasyki jak arcy druida/kapłana, mistrzów czegoś tam, jak i ciekawsze przypadki szalonych naukowców czy kojarzącego się z super bohaterami ukrytego mściciela mającego talenty związane z bieganiem po dachu i pojawianiem się w potrzebie.

 

RASY PRESTIŻOWE

Drugi nowy segment gry to rasy prestiżowe. Ten początkowo dziwnie brzmiący pomysł jest w istocie bardzo ciekawy rozwinięciem idei dość częstego zgonu postaci. Bohater otrzymuje prestiżową nakładkę, gdy polegnie w szczególnych okolicznościach. Trochę dziwi mnie podobny jak w klasach prestiżowych wymóg deklaracji chęci zdobycia klasy, zamiast bardziej organicznego występowania tego jako naturalny element przygody, ale to nie jest trudne do zmiany.
Przykładem rasy prestiżowej jest wilkołak, którym można się stać po polegnięciu w walce z tym stworem. Wyborów w tej materii jest kilka, ale samemu można bardzo łatwo dodawać kolejne. Co zrozumiane prezentowane są tu najczęściej różne formy nieumarłych. Mechanicznie rasa prestiżowa daje kolejne trzy ukryte talenty do wykupienia.

 

PODSUMOWANIE

Kompendium gracza to bardzo dobre rozszerzenie do gry. Daje ogrom opcji, a do tego nową, ale prostą mechanikę prestiżowych klas i ras. Pozwalają one na nadanie większej specjalizacji postaci, jak i ogrywanie archetypów fantasy niedostępnych w podstawowej wersji. Dodatek można nabyć na DriveThrouRPG.